неделя, 17 юни 2012 г.

Това сме ние



Знаете ли, омръзна ми да ме подканят да се ядосам, да протестирам, да бутам паметници, да не давам гласа си, да правя какво ли не! Знаете ли, младостта ми мина в годините на комунизЪма, където ходех под строй и живеех в лагер, където бъдещето, прекрасното бъдеще, ме чакаше зад необозримите хоризонти, където летувах на море, но не можех да отида да видя роднините си в Македония. После дойдоха промените, ходех по шествия, митинги, нощни бдения, градове на истината, барикади, обсади на Парламента, запалване на Партийния дом, махане не петолъчката и каквото още се сетите. Духовната мизерия от младостта ми се превърна в духовна и физическа мизерия, която постепенно ме заливаше, превръщайки родината ми в чалгясала ченгесарница. Отново същите ченгета раздаваха и пари и власт, същите доносници и техните наследници разполагаха с досиетата ни, комунизЪма не си отиваше, бъдещето отлетя във висините, децата ми обедняха, а внуците ми нямат живот в тази държава. Ядосвах се, протестирах, а излизаше, че ме управляват тъпи, ограничени, незнаещи и прости хора, пази ме некадърна и неработеща полиция, където само кучетата заслужават телешки пържолки.
Преди години осъмнах със заглавието на един небезизвестен вестник :" България уби дете"! Вбесих се, ядосах се, че ме обвиняват в убийството на едно детенце, чиято психично болна майка беше удушила, за да бъде свалено едно дясно правителство. Сега вече съм вбесена от факта, че никое семейство в страната не е защитено, ничие дете не може да бъде опазено от идиоти-престъпници. защото в България дори престъпниците са идиоти, гадни некадърници, с които дори не може да се преговаря, защото смъртта на чуждото дете за тях е равносилно на една обилна закуска. Нямали пари да хранят детето, отгледано, красиво момиче, та го убили!? Разбирате ли? При това единият приятел на семейството, който в тези празнични дни, когато ни заливат със съвети как да се излекуваме от преяждане и препиване, е хранил съвестта си с чуждото нещастие. Ужасена съм, отвратена съм не само от телешките пържолки за кучето, от човешката низост съм отвратена до смърт! Не мога да се впиша в ядосващи се и протестиращи групи, мога само да се моля Бог да не отвръща лицето си от нас! Господи опази добрите люде и приеми още един невинен ангел в селенията си!
Сънувах майка ми. В младостта си нея наричах "майко", а баща ми-татко. Някак...не успях да кажа "мамо", не вървяха при Верчето умалителните май...Майка ми метеше пред блока с голяма метла. Наоколо се беше вдигнала пушилка. Тя беше облечена в копринения си, летен костюм с бялата, плетена на една кука капела, с която толкова я харесвах! Затичах се и я прегърнах, и започнах да й се карам, че мете при нейната тежка, сърдечна операция. Не трябваше да върши тежка, домашна работа, трябваше да се пази и да си почива...моята майчица...Смеехме се...После се събудих. Майка ми отдавна я нямаше. Аз бях претърпяла тежка, сърдечна операция. Навън рехаво прехвръкваха редки снежинки, а до кофите за боклук се бяха приютили оголените, погрознели елхички, изпълнили празничните  си задължения.
Неделните палачинки...на баба, на леля, на майка...После аз станах майка, леля, баба...неделните палачинки останаха. Правя ги в тиганчето от моята баба, цялото черно отдолу, но отгоре не загарят и стават страхотни. Ако имам настроение, добавям и малко ванилия с малко ром. Когато баба си отиде, взех тиганчето от нея и тавата за баници. надявах се да се науча да правя палачинки и баници като нея. Не умея да точа и разтеглям олби, не се научих. Но палачинките...Някога, когато завършвах гимназия с моите съученици заровихме под едно дърво в парка шише с гумена тапа. Вътре бяхме написали нашите желания за живота, който ни предстоеше. Аз споделях, че искам да следвам в Сорбоната и да стана световно известна актриса. Нищо от това не се осъществи. В дневниците си пък пишех, че не съм създадена за семейство, слугуване и готвене, най-малкото трябваше да стана прочута писателка. Е, и това не се осъществи! Но виж неделните палачинки...вече имам почитатели, заминали за Европа и Америка, които ги помнят. Радвам се, че все пак нещичко ще остане след мен, наистина се радвам!
Мисля си от вчера за понятията човек и животно. Гледах филм за хюстънските зоополицаи. Отидоха да конфискуват около десетина животни по сигнал, че стопанинът не се грижи за тях. Стопанинът беше бивш циркаджия, нямаше го и години наред беше гледал огромни диви животни в тесни клетки, затворени, обездвижени и стресирани. Мечки и един тигър. Мечокът беше на 31 години и не знаеше какво е свобода. Тигърът беше с наднормено тегло, защото не се движеше, камо ли да тича из прерията. До тук нищо необикновено, човеците наказваме животните с нашата си, човешка безотговорност, често се случва. Шокът, който изживях беше, когато видях как реагираха дивите животни на свободата. Мечките се подушиха, подушиха и започнаха да реват и да се прегръщат. Така, изправени на задни лапи, сякаш оплакваха досегашната си съдба, прегърнати, ревящи, трогателни...А тигърът...се приближи до едно дърво, погали се целия в него, погали муцуната си като коте и после се изправи, опъна се и прегърна с лапи и тяло дънера на дървото. Остана така, стори ми се, че мърка. Разстроиха ме тези диви животни... И ме замислиха..Животните се радваха на свободата си с всяка частица от себе си, поемаха я по малко и постепенно, но бях сигурна, че никога не биха се оставили да бъдат затворени отново. А ние, хората, как приемаме свободата си? Тигърът се галеше във всяка тревичка и камъче, мечките се прегръщаха и целуваха, а хората, какво правим ние, хората?
Кучета разкъсват хора. Кучетата са глутници, подивели, озлобени, изпълнени с хищническо желание за власт и кръв. Те са нашите най- добри приятели и ловят нашите мисли. Значи не кучетата трябва да виним, а себе си. Ние сме тези кучета и разкъсваме старите, негодните, слабите, изхвърляме ги от живота. Това сме ние...

Няма коментари:

Публикуване на коментар